Online of offline?

Leegstand in de winkelstraten groeit en groeit. De groei van leegstand wordt verookzaakt door meerdere factoren. De middenstand heeft het overduidelijk moeilijk onder economische ontwikkelingen van het moment. De opkomst van webshops speelt een grote rol bij het veroorzaken van de leegstand. Het resultaat van de leegstand: straten worden steeds armoediger, koopkracht gaat achteruit en de ambachtelijke slager op de hoek zal ook gaan verdwijnen.

Bij een vergelijking tussen webshops en reguliere fysieke winkels gaat het vaak over oneerlijke concurrentie, dit is niet waar. De instapdrempel voor het starten is misschien laag, maar zie maar eens een goede webshop waar 5 of meer mensen van willen eten draaiende te houden. De lage instap zorgt er voor dat de concurrentie hoog en moordend is, wat er voor zorgt dat de kosten voor een fatsoenlijke webshop net zo hoog zijn of misschien wel hoger dan een fysieke winkel. Ook een webshop heeft onderhoud nodig, men moet veel campagne voeren om zichtbaar te zijn op internet en er moet veel tijd gestoken worden in zoekmachineoptimalisatie. Er moet een ruimte worden gehuurd voor opslag van producten en een backoffice. Twee giganten uit de industrie, Zalando en Bol.com hebben beide nog nooit winst gedraaid, toch zijn deze bedrijven miljoenen waard.

Webshops kennen uiteraard wel een aantal voordelen in vergelijking met traditionele winkels. De webshops hebben geen last van openingstijden en zijn dus 24/7 bereikbaar. Verder kan je met een website de volledige wereld bedienen, wat betekend dat je kan handelen in grotere volumes, wat er weer voor zorgt dat je inkoop omlaag kan. Het grootste voordeel van online is toch wel dat elke acties meetbaar is. . Met één druk op de knop krijgt men snel en gemakkelijk het gedrag van klant. Hoe geweldig zou het zijn als het ook mogelijk was om Retail analytics voor fysieke winkels op te kunnen zetten.

http://www.crumbbase.nl/