Productfotografie Met de opkomst van het on-line shoppen wordt de productfotografie steeds populairder. Daar waar voorheen productfoto’s werden gebruikt voor brochures, prijslijsten, advertenties en websites, spelen productfoto’s zo een centrale rol in het online aankoopproces. Dit betekent dat de kwaliteit van de foto’s voor webshops ook steeds beter moet worden. Het bekijken, aanraken en voelen van een product dat normaal in de winkel gebeurt, moet nu immers online plaatsvinden. Fotostudio STUDIOVHF Zwolle merkt een kentering in vraag naar kwaliteits productfoto’s bij webshop eigenaren en online shop mogelijkheden van fabrikanten en retail ketens. Daar waar STUDIOVHF voorheen voornamelijk werkte voor high-end brochures werkt de studio steeds meer voor webshops. Webshops die voorheen de foto’s nog zelf maakten of door een bevriende amateurfotograaf zoeken bij de groei van hun site steeds meer de hulp van een professionele productfotograaf. (productfoto van een magnetische armband) Fotostudio Zwolle In de regio Zwolle verzorgt STUDIOVHF productfotografie voor zowel fabrikanten als webshop eigenaren. De producten variëren van stoelen banken en tafels tot kleine producten zoals bovengetoonde armband, sieraden en onderdelen. Bij productfotografie is het realistisch weergeven van een product in de juiste lengte, breedte en diepte verhoudingen uiterst belangrijk. ook moet de koper een goede indruk krijgen van het gebruikte materiaal, kleur en kwaliteit van het product. Fotograaf Zwolle gebruikte hiervoor een arsenaal aan verlichtings en opname technieken, zodat nagenoeg ieder product goed gefotografeerd kan worden. De studio gebruikte hiervoor jarenlange ervaring vanuit de tijd van de analoge fotografie in combinatie met de modernste digitale technieken. Bij de opname wordt er door middel van horizontale en vertivale verschuiving van lensdelen er voor gezorgd dat verticale lijnen van een product of verpakking niet gaan convergeren of divergeren. Dat wil zeggen, bij een bovenaanzicht van een product lopen de lijnen naar de onderzijde niet naar elkaar toe. Ook uit de analoge tijd stamt de zogenaamde ‘Scheimpflug’ methode. Hierbij wordt door middel van het optisch verleggen van het scherptevlak optimale scherptediepte verkregen, zodat een product als een bank bijvoorbeeld die onder een hoek gefotografeerd wordt over de hele lengte en diepte scherp kan worden afgebeeld. Bij het fotograferen kleinere producten tot op macro niveau loopt de analoge methode tegen haar grenzen aan. STUDIOVHF gebruikt hier een methode voor die focus-stacking of ook wel focus bracketing genoemd wordt. Hierbij worden er meerdere opnames van het product gemaakt met verschillende scherpstelpunten waarvan de scherptediepte elkaar overlapt. Bovenstaande foto van de armband bestaat uit in totaal 6 foto’s die in photoshop zijn samengevoegd tot één geheel. In onderstaande video legt Forrest Tanaka in het Engels uit hoe dat werkt.
De eerste methode waarbij het scherpstel punt via live view telkens verlegd wordt via het programma Canon utilities is dezelfde methode die STUDIOVHF gebruikt. Wij nodigen u uit om de diverse voorbeelden van productfotografie op de website te bekijken. |
http://www.studiovhf.com/productfotografie/ |